tesstartor

Direktlänk till inlägg 26 april 2012

Beställning och kreativitet.

Av Terese - 26 april 2012 00:30

Idag har jag skickat efter lite sugarpaste. 500g vit av märket Dekorfondant. 500g röd och 250g svart av märket Fun Cakes. Jag ville testa dom båda för att se vilken jag tycker om att jobba med mest. Jag har bara hört positiva saker om båda sorterna. Ett plus med Dekorfondant är att den finns vit i 5kg-paket, Fun cakes finns som störst i 1kg-paket vit, men både med vanilj och med marshmallowsmak. Det finns även 250g-paket Fun cakes med 3 olika fruktsmaker, en gul med banansmak, en orange med apelsinsmak och en rosa med hallonsmak. Dom ska jag testa en annan gång! Jag beställde även 500g Ballinas Flower Paste så jag kan göra tunnare, finare och mer realistiska blommor och man kan även ha den till modellering. Jag skulle ju eg köpa lite essenser också, men jag väntar till nästa månad med det. SP'n är ju helt klart viktigare för en tårta än essenser, speciellt om man gör fyllningar med mycket smak i sig själva!

Jag har även lite planer på att köpa 3 penslar i ett set att ha till lustre dust eller uttunnad pastafärg och en mexican pad och en flower foam pad för att kunna tunna ut kronbladen utan så dom ser mer verkliga ut, utan att riskera att dom fastnar mot underlaget. Hittade även 2st riktigt små springformar billigt i ett set. Dom är bara 12cm i diameter. Då kan man göra små tårtor om det bara är 1 eller 2st som ska fira något, en liten vardagstårta kan man ju även göra ibland om man vill skämma bort sig själv eller göra en vän glad. Även ett set med 4 kakuttryckare billigt, en stjärna, ett hjärta en blomma och en cirkel. Alla är ca 5cm stora. Bra att ha till cookie-pops då man kan trycka ut både kakdeg och SP med dom. Allt är hittat på eBay. Tror allt tillsammans gick på runt 250 - 300kr med frakt från Storbritannien. Inte dåligt! Man får betala mer än det dubbla här i Sverige + att jag inte hittat så små springformar någonstans över huvud taget och det var ändå inte dom minsta! Det ska bli kul att kunna göra minitårtor. Får väl experimentera fram hur mycket tårtbotten-smet som behövs. Kan ju göra det som man har till en 20cm-form och testa att ha hälften i båda och se hur höga dom blir. Sen så får man nog göra en tredjedels sats fyllning.Eller så fryser man in och gör glass av den fyllning som blir över! Eller varför inte göra några fina bakelser av den? Ja det finns mycket man kan hitta på inom bakningen. Det är nog det jag tycker är roligt, att man kan variera sig och vara kreativ och bara fantasin sätter gränserna.


De närmsta tror jag att det blir två stycken någorlunda små tårtor att göra. En till mamma och hennes man som firar 5e bröllopsdag den 12e maj, tänker inte skvallra här hur den ska se ut eller vad det blir för smaker, jag vill ju att dom ska få lite överraskning iaf! Jag ska även göra en 3 veckor tidig födelsedagstårta till min absolut bästa vän som kommer hit den 14e till den 16e maj. Han bor 40 mil här ifrån så vi ses ganska sällan, han fyller år den 6e juni så jag tänkte att jag lika gärna kan passa på att göra en söt liten tårta med Pingu modellerad på eftersom han kallas det ibland. Den blir det ljusa bottnar på och några fruktiga syrliga fyllningar i, har inte bestämt mig helt än. Sen ska den spacklas med en söt och god marängsmörkräm och täckas med vit SP eller så färgar jag den ljusblå och tar en bit vit SP och kormar som ett isflak som Pingu får stå på, sen ska en liten gråsäl kika upp ur vattnet. Om jag låter den vara vit så för jag en vak med ljusblå SP som vatten där sälen får kika upp istället, jag tror det blir finare!


Det ska bli roligt att få hem Flower Pasten också så jag kan testa att göra lite blommor med det för första gången och lägga dom i något där dom får lite kupad form eftersom FP'n faktiskt stelnar till skillnad från SP'n så man kan göra blommorna långt i förväg och dom håller formen fint. Ska nog göra lite vita blommor med 2 olika utstickare och borsta dom med lite lustre dust, rött och guld kanske, och ev limma fast en "pärla" i mitten (strössel som ser ut som en vit pärla). Sen så ska jag blanda i Gum Trag i en del av den svarta SP'n för att få Flower Paste utav det också, behöver en pasta som stelnar och inte säckar ihop om jag ska modellera en Pingu och en liten gråsäl. Jag vill kunna göra den i tid men att den fortfarande är fin när jag ska ställa den på tårtan!


Nu ska jag försöka mig på det där att bli trött föratt ställa rättmindygnsrytm som är som en felställd klocka så att säga. Jag har somnat runt kl 6 på morgonen flera dagar i rad, sen sover jag inte alls många timmar. Men även om jag lägger mig nu så somnar jag inte på ett bra tag, det är minst sagt jobbigt med insomnia! Men man somnar aldrig om man inte försöker.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Terese - 3 januari 2013 17:15

Ja den spenderades uppe i Stockholm hos min absolut bästa vän. Lite deprimerad var jag till och från under dagarna jag var där och jag grät varje dag då min älskade katt, vän, familjemedlem och trygghet avlivades vid ungefär 8.45 på morgonen den 23e ...

Av Terese - 20 december 2012 11:45


Jag tog ingen bild på den förra tårtan jag gjorde till min bror och hans sambos födelsedagsfirande. Jag fick frågan av min bror om det var betong i. Den vägde någonstans mellan 5 och 8 kg, men det var ju också 5 anslag och 4 lager fyllning varav två ...

Av Terese - 6 december 2012 23:40

blir till min kära storebrors och hans underbara sambos födelsedagsfirande som dom ska ha som adventsfika den 16e, dvs nästa söndag. Sen den 17e har dom årsdag som par, den 18e fyller Anna år och den !9e fyller Mikael år. Så lika bra att ta allt på e...

Av Terese - 3 december 2012 18:30

Jag tänkte lägga upp en lista på lite smaker som fungerar bra ihop ifall någon som kikar in här skulle ha lite fantasi-torka och behöver nya idéer. Så här kommer det en lista på smaker som passar året om, sen en kortare med smaker som går ihop och pa...

Av Terese - 3 december 2012 09:34

Förra veckan så pysslade jag ihop en barnkalas-tårta till mammas väns son som fyllde 4 år.Det blev ljusa bottnar, saftade med mjölk ihopvispat med vaniljsocker, ett lager med hallonmousse och ett lager med glasscreme med vit choklad nedvispad i den. ...

Presentation


26årig tjej som älskar att baka och framförallt att dekorera tårtor och cupcakes.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards