tesstartor

Direktlänk till inlägg 3 december 2012

Lite smaktips.

Av Terese - 3 december 2012 18:30

Jag tänkte lägga upp en lista på lite smaker som fungerar bra ihop ifall någon som kikar in här skulle ha lite fantasi-torka och behöver nya idéer. Så här kommer det en lista på smaker som passar året om, sen en kortare med smaker som går ihop och passar bra nu i december vid advent, lucia och jul! :)


Ahlgrens Bilar - Choklad
Blåbär – Hallon
Blåbär – Hallon – Vanilj
Blåbär - Vanilj
Blåbär - Björnbär
Blåbär - Vit Choklad - Lime
Blåbär - Glasscreme
Choklad - Passionsfrukt
Choklad - Apelsin
Choklad - Kaffe
Choklad - Banan
Choklad - Baileys
Dajm – Lemoncurdgrädde
Dumle – Ahlgrens bilar
Dumle – Lemoncurdgrädde
Dumle – Choklad
Glasscreme – Jordgubb
Glasscreme – Hallon
Glasscreme – Blåbär
Glasscreme - Choklad
Hallon – Vit choklad (Min favorit med ljusa bottnar ordentligt saftade med färskpressad apelsin)
Hallon – Lemoncurdgrädde
Hallon – Dumle
Hallon - Lime
Hallon - Mörk choklad
Hallon - Nougat
Hallon - Passionsfrukt
Hallon - Apelsin
Jordgubb - Coco
Jordgubb – Vit choklad
Jordgubb – Ahlgrensbilar
Jordgubb - Lime
Jordgubb - Mörk choklad
Jordgubb - Nougat
Jordgubb - Champange
Jordgubb - Vanilj
Jordgubb - Dumle
Kokos - Blåbär
Kokos - Lime
Lime - Vit Choklad
Mandelgrädde - Blåbär
Mandelgrädde - Jordgubb
Passionsfrukt - Citron
Passionsfrukt - Mörk Choklad
Passionsfrukt - Vit Choklad
Päron - After Eight
Päron – Mörk choklad
Toblerone – Hallon
Salt lakrits – Choklad
Skogsbärs – Vit Choklad
Vanilj - Ahlgrens bilar



Av bären/frukten kan man exempelvis göra mousse, kompotter, skiva/mosa eller råröra med marsan. Godiset gör man fluff eller ganache av ren choklad.
Vad gäller tårtbottnar så fungerar chokladbotten bäst om man har en chokladfyllning/chokladgodisfluff ihop med en riktigt syrlig och god fyllning så att det inte blir föör sött. Då kakao är uttorkande så glöm aldrig att safta en chokladbotten ordentligt då det blir allt för mastigt annars.
Vanliga ljusa bottnar tycker jag faktiskt att man kan fylla med lite vad man vill. Men jag själv är svag för syrliga smaker! Även om ljusa bottnar är luftiga och ganska saftiga i sig själva så bli det alltid godast att även safta dom!


Här kommer en kortare lista på smakkombinationer som fungerar superbra såhär runt advent, lucia och jul. Det går såklart lika bra med en vanlig ljus botten till alla smakkombinationerna. I kombinationerna så står en passande smaksättning på tårtbotten också för att få en riktigt härlig smakkombination. :)


Pepparkaksbotten fylld med glöggmousse och pepparkaksgrädde/mousse
Pepparkaksbotten fylld med glöggmousse och vit(vanilj)chokladmousse/ganach
Pepparkaksbotten fylld med lingonmousse och pepparkaksgrädde/mousse
Pepparkaksbotten fylld med lingonmousse och mjölk eller mörkchoklamousse/ganache
Pepparkaksbotten fylld med lingonmousse och apelsinmousse
Pepparkaksbotten fylld med apelsinmousse och vit(vanilj)chokladmousse/ganach
Pepparkaksbotten fylld med apelsinmousse och mjölk eller mörk chokladmousse/ganach

Saffransbotten fylld med lingonmousse och vit(vanilj)chokladmousse
Saffransbotten fylld med lingonmousse och mandelgrädde/mandel&kardemummagrädde
Saffransbotten fylld med apelsinmousse och vit(vanilj)chokladmousse/ganach

Chokladbotten fylld med vit(vanilj)chokladmousse/ganach och saffransmousse
Chokladbotten fylld med vit(vanilj)chokladmousse/ganach och glöggmousse
Chokladbotten fylld med vit(vanilj)chokladmousse/ganach och lingonmousse
Chokladbotten fylld med vit(vanilj)chokladmousse/ganach och pepparkaksgrädde/mousse
Chokladbotten fylld med vit(vanilj)chokladmousse/ganache och kanelmousse
Chokladbotten fylld med mjölkchokladganache/mousse och apelsinmousse
Chokladbotten fylld med lingonmousse och apelsinmousse


Hoppas verkligen att någon får nytta av dessa listor och hittar lite inspiration till att testa nya smaker och kombinationer, t ex att testa i en minitårta innan man sätter igång och gör en stor tårta med smaker man inte är helt säker och lite ny på :)


Om någon vill ha recept på någon av ovanstående fyllningar så är det bara att säga till så läggs dom såklart in här :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Terese - 3 januari 2013 17:15

Ja den spenderades uppe i Stockholm hos min absolut bästa vän. Lite deprimerad var jag till och från under dagarna jag var där och jag grät varje dag då min älskade katt, vän, familjemedlem och trygghet avlivades vid ungefär 8.45 på morgonen den 23e ...

Av Terese - 20 december 2012 11:45


Jag tog ingen bild på den förra tårtan jag gjorde till min bror och hans sambos födelsedagsfirande. Jag fick frågan av min bror om det var betong i. Den vägde någonstans mellan 5 och 8 kg, men det var ju också 5 anslag och 4 lager fyllning varav två ...

Av Terese - 6 december 2012 23:40

blir till min kära storebrors och hans underbara sambos födelsedagsfirande som dom ska ha som adventsfika den 16e, dvs nästa söndag. Sen den 17e har dom årsdag som par, den 18e fyller Anna år och den !9e fyller Mikael år. Så lika bra att ta allt på e...

Av Terese - 3 december 2012 09:34

Förra veckan så pysslade jag ihop en barnkalas-tårta till mammas väns son som fyllde 4 år.Det blev ljusa bottnar, saftade med mjölk ihopvispat med vaniljsocker, ett lager med hallonmousse och ett lager med glasscreme med vit choklad nedvispad i den. ...

Av Terese - 6 november 2012 15:42

Tänkte lägga in bilder på tårtorna och andra bakverk jag gjort sen jag orkade uppdatera här sist.Först så en doptårta och en 40årstårta som lämnades samma dag till samma person då mamman fyllde 40 år 4 dagar efter dopet.Först doptårtan + skorna jag m...

Presentation


26årig tjej som älskar att baka och framförallt att dekorera tårtor och cupcakes.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards