tesstartor

Direktlänk till inlägg 5 juli 2012

Mini-cupcakes.

Av Terese - 5 juli 2012 20:00

Jag vet mycket väl att bloggen har glömts bort lite men har heller inte bakat mycket i sommar (än) pga smärta i lederna bland annat. Men när jag ändå skulle in till sjukhuset idag för en undersökning på reumatologen så följde mamma med och hälsade på sin vän som hade fått en liten son dagen innan. Så jag passade på att baka lite mini-cupcakes av mitt favorit-muffinsrecept och testade ett nytt recept på frosting, eller rättare sagt så gjorde jag om ett annat recept. Så igår kväll bakade jag muffinsen som blev liite för höga, men lika goda ändå som tur var. Receptet jag använder till vaniljmuffins, har även annan smaksättning än vanilj i ibland med godast är dom med bara vanilj och en smakrik frosting, receptet är det här:


Saftiga Vaniljmuffins


~ 12 st normalstora eller 24st mini men det blir även lite smet över till 2 - 4 normalstora beroende på hur mkt smet man har i formarna.

3      ägg
2 dl   strösocker
2½ dl  vetemjöl
2 tsk  bakpulver
3 tsk  vaniljsocker (eller ½-1 tsk äkta vaniljpulver efter smak)
1 nypa salt
1½ dl  creme fraiche

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker tills det blir vitt och poröst.
Blanda de torra ingredienserna i en skål, blanda gärna med gaffel så att alla stora klumpar försvinner.
Tillsätt dem i äggsmeten och blanda, tillsätt det helst genom en mjölsikt eller lagom finmaskig metallsil i omgångar och vänd ihop för att slippa några som helst mjölklumpar.
Blanda slutligen i creme fraiche och rör om och vispa till en jämn smet.
Stjälp upp i muffinsformar, om man ska göra minimuffins är det lättast att spritsa ner smeten i formarna så dom fylls till tre fjärdedelar.
Själv har jag alltid mina pappersformar i en muffinsplåt för att dom ska behålla en fin form, även för att det är smidigt, men plocka alltid ur dom direkt när dom är färdiggräddade och ställ på sval yta för att undvika att dom blir blöta i botten.
Grädda i mitten utav ugnen i 200 grader cirka 12 minuter för normalstora, 8 -10 min för minimuffins. Men gå alltid mer på stickprov än tiden.



Så här ser dom ut färdiga. Luftiga och ska inte få mer färg än gulaktigt och ev lite, lite ljusbrunt ovanpå.

 



Detta är receptet på frosting som jag utgick ifrån:


Lemon Curd-frosting


115 g smör
4 dl florsocker
3 tsk mjölk
ca 1,5dl lemon curd

Gör så här:
Vispa smöret fluffigt och tillsätt sedan florsockret lite i taget.
Vispa så länge du bara orkar (helst minst 10 min) så att det blir riktigt fluffigt och härligt.
Vispa ner lemon curd. Avsluta med att hälla i mjölken.

Är frostingen allt för fast så kan du tillsätta lite mer mjölk.


Det jag gjorde om var att jag bytte ut lemon curd till en burk med 125gram blåbärspuré.

Men den åkte i först efter att ha vispat först endast smöret i ca 5 - 10 min, sen hade jag i florsockret i 4 - 5 omgångar under 5 minuter och vispade lite till. Sen hade jag i blåbärspurén och vispade några minuter till. Allt detta vispandet är för att ju längre man vispar, desto lenare frosting med mindre smörsmak får man och smaken av smör är något jag inte tycker det minsta om. När jag hade haft i purén så var frostingen för tjock, lite dålig smak på den och jag ville ha den blå. Så jag droppade i ca 7 droppar hallonessens och vispade ihop allt igen och smakade av, vilket jag tycker blev lagom men det är såklart en smaksak. Sen så använde jag vanlig blå karamellfärg att färga frostingen med eftersom den ändå var så pass tjock, när den var lagom blå och allt hopvispat så tyckte jag att den fortfarande var för tjock och jag tyckte även att florsockret fortfarande kunde kännas i konsistensen så det hade inte smält ner helt eftersom den vart så tjock. I brist på mjölk så hade jag i någon matsked vispgrädde, sen en liten skvätt till. Då efter några minuters vispande till så hade florsockret smält ner helt, frostingen var fortfarande fast men mer lagom, gick utmärkt att spritsa på cupcaksen och höll formen fint sen. Man får gå lite på känsla med smak, färg och konsistens men tycker att det brukar bli bra tillslut med lite envishet.


Så här såg dom ut färdiga och spritsade sen iaf.

 




Frostingen går såklart att smaksätta med vilken sylt, puré eller marmelad som helst man tycker om och efter vad man har hemma helt enkelt och ev lite essens som smakförstärkning. Man skulle även kunna byta ut det mot någon choklad-, nougat- eller nötkräm eller jordnötssmör men då behövs nog betydligt mycket mer mjölk(eller grädde) för att få lagom tjock och len konsistens. Det funkar lika bra att färga med karamellfärg som med pastafärger, men med pastafärger krävs såklart inte alls lika mycket. Men man får se till att smaka av den emellanåt så att man får lagom mängd smak av det man vill ha, inget florsocker kvar i som inte smält och att frostingen är len och lätt att jobba med men ändå håller formen när den spritsats.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Terese - 3 januari 2013 17:15

Ja den spenderades uppe i Stockholm hos min absolut bästa vän. Lite deprimerad var jag till och från under dagarna jag var där och jag grät varje dag då min älskade katt, vän, familjemedlem och trygghet avlivades vid ungefär 8.45 på morgonen den 23e ...

Av Terese - 20 december 2012 11:45


Jag tog ingen bild på den förra tårtan jag gjorde till min bror och hans sambos födelsedagsfirande. Jag fick frågan av min bror om det var betong i. Den vägde någonstans mellan 5 och 8 kg, men det var ju också 5 anslag och 4 lager fyllning varav två ...

Av Terese - 6 december 2012 23:40

blir till min kära storebrors och hans underbara sambos födelsedagsfirande som dom ska ha som adventsfika den 16e, dvs nästa söndag. Sen den 17e har dom årsdag som par, den 18e fyller Anna år och den !9e fyller Mikael år. Så lika bra att ta allt på e...

Av Terese - 3 december 2012 18:30

Jag tänkte lägga upp en lista på lite smaker som fungerar bra ihop ifall någon som kikar in här skulle ha lite fantasi-torka och behöver nya idéer. Så här kommer det en lista på smaker som passar året om, sen en kortare med smaker som går ihop och pa...

Av Terese - 3 december 2012 09:34

Förra veckan så pysslade jag ihop en barnkalas-tårta till mammas väns son som fyllde 4 år.Det blev ljusa bottnar, saftade med mjölk ihopvispat med vaniljsocker, ett lager med hallonmousse och ett lager med glasscreme med vit choklad nedvispad i den. ...

Presentation


26årig tjej som älskar att baka och framförallt att dekorera tårtor och cupcakes.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards