tesstartor

Direktlänk till inlägg 18 maj 2012

Blå gräddtårta till bästa vännen.

Av Terese - 18 maj 2012 19:46

Jag gjorde ju i ordning en tårta förra helgen för att min bästa vän kom hit i måndags förmiddag och han fyller år om 3 veckor, eftersom han bor ca 40 mil här ifrån så lär vi ju inte ses innan det så han fick en grattis-tårta i förskott.


Jag gjorde en 20cm ljus botten, saftade anslagen med pressad apelsin, understa fyllningen var hallonmousse och andra var en riktigt god chokladganache gjord på Lindt's Vita madagascarvanilj-choklad. Ingo fick välja själv om han ville ha smörkräm och SP på eller om han ville ha en gräddtårta. Han frågade vilket som gick fortast/enklast för mig och det är ju gräddtårta så det fick det bli.

Tycker att grädde kan vara lite tråkig så jag tillsatte lite vaniljsocker och färgade den med gel-färg från SugairFlair. Den fick bli blå eftersom det är hans favoritfärg. Men jag hade bara babyblå och ville ha den lite mörkare, den babyblå går att få mörkare i SP, men uppenbarligen inte i grädde, inte ens när jag blandade i lite svart. Så den blev ganska så ljust blå. Sen spacklade jag ett tunt lager och kände att jag inte orkade spackla på all grädde så jag satte stora stjärntyllen(den jag hade till rosorna) i en spritspåse och spritsade bara runt runt runt, hade tårtan på snurrbrickan och vände på den medan jag spritsade vilket betydde att jag fick hålla spritspåsen med en hand. Det blev inte så bra! Haha.

Alla som spritsat vispad grädde vet att det är stora luftbubblor i hur man än gör, och att spritsa med en hand gör att trycket blir ojämt eftersom man inte kan vrida åt påsen så det håller samma tryck hela tiden. Men men, det var ju bara vi som skulle äta av den ändå. Spritsade inte riktigt hela vägen in på ovansidan för jag fick för mig att skriva "Grattis i förskott" med grön dekorgel. Jag tänker inte försöka skriva med dekorgel på en liten yta igen! Det gick knappt se vad det stod. Men gott blev det som tur var! Har två ganska dåliga bilder på min fulaste tårta på länge (om än en av dom godaste).


   

 


Vi fick bara i oss en tredjedel ungefär på 2 dagar så han fick med sig en stor bit hem och jag har en del kvar här hemma.

Nästa gång jag ska göra en tårta till 2 personer så blir det till att baka anslagen i mina nya 12cm-formar. Får helt enkelt göra en smet för en 20cm-form och fylla lagom mycket i den första och sen det resten i den andra.


Har verkligen lust att testa dom snart. Nackdelen är att dom inte är så djupa, men det åtgärdas ju lätt med en krage. Sen får man helt enkelt göra två st varje gång för att slippa få enorma mängder fyllning över. Dom går ju alltid ställa i frysen. Eller ge bort till någon man tycker om.


Nu blir det några avsnitt av en ny serie jag fastnat för och ta det lugnt hela kvällen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Terese - 3 januari 2013 17:15

Ja den spenderades uppe i Stockholm hos min absolut bästa vän. Lite deprimerad var jag till och från under dagarna jag var där och jag grät varje dag då min älskade katt, vän, familjemedlem och trygghet avlivades vid ungefär 8.45 på morgonen den 23e ...

Av Terese - 20 december 2012 11:45


Jag tog ingen bild på den förra tårtan jag gjorde till min bror och hans sambos födelsedagsfirande. Jag fick frågan av min bror om det var betong i. Den vägde någonstans mellan 5 och 8 kg, men det var ju också 5 anslag och 4 lager fyllning varav två ...

Av Terese - 6 december 2012 23:40

blir till min kära storebrors och hans underbara sambos födelsedagsfirande som dom ska ha som adventsfika den 16e, dvs nästa söndag. Sen den 17e har dom årsdag som par, den 18e fyller Anna år och den !9e fyller Mikael år. Så lika bra att ta allt på e...

Av Terese - 3 december 2012 18:30

Jag tänkte lägga upp en lista på lite smaker som fungerar bra ihop ifall någon som kikar in här skulle ha lite fantasi-torka och behöver nya idéer. Så här kommer det en lista på smaker som passar året om, sen en kortare med smaker som går ihop och pa...

Av Terese - 3 december 2012 09:34

Förra veckan så pysslade jag ihop en barnkalas-tårta till mammas väns son som fyllde 4 år.Det blev ljusa bottnar, saftade med mjölk ihopvispat med vaniljsocker, ett lager med hallonmousse och ett lager med glasscreme med vit choklad nedvispad i den. ...

Presentation


26årig tjej som älskar att baka och framförallt att dekorera tårtor och cupcakes.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards