tesstartor

Direktlänk till inlägg 20 juni 2012

Hammarbytårta.

Av Terese - 20 juni 2012 00:15

Slängde ihop en tårta till lillebror för han slutade 9an i fredags och var här med mig igår(måndags) och firade med mig eftersom jag inte kunde komma på hans skolavslutning pga att en annan person i släkten jag gärna undviker var där.

Men det blev en tårta med ljusa bottnar saftade med apelsin, hallonmousse och vit chokladganache sen spacklad med vit chokladsmörkräm som jag smaksatte med rivet apelsinskal sen täckte med Dekorfondant (som jag inte alls kom överens med eftersom jag var trött och under tidspress) sen så slängde jag på en Hammarbylogga som jag hade gjort dagen innan. Blev inte nöjd med flaggan för färgerna när jag målade blev väldigt ojämna, men lillebror var nöjd iaf och det är ju huvudsaken. God blev den som tur var.

Så här såg eländet ut iaf.


 


Sen så hade jag gjort köttgryta till middag på beställning av Daniel, så det blev köttgryta och potatis, rödavinbärsgele och lite sallad till. Lite tårta orkade vi äta först på kvällen när vi hade varit och hyrt en film och köpt lite cola. Så det blev till att se en komedi för en gångs skull(för omväxling från alla skräckfilmer ^^), någon film om en alien som hette Paul vilket också filmen hette. Sevärd om man har tråkigt och vill ha några skratt och lite tidsfördriv. Sen var klockan inte så mycket så vi tittade på en actionkomedi som jag hade hemma. Lock Stock and Two Smoking Barrels. Riktigt rolig faktiskt, om än en ganska gammal film som man sett några ggr, har ganska många dvd'er hemma men har sett dom flesta flera ggr. Sen så blev det att gå och lägga sig runt kl 23.45 ungefär för vi var trötta båda två. I morse gjorde jag lite frukost och följde sedan med fram till stan, tog en sväng till apoteket medan frikortet fortfarande gäller, sen när Daniel tagit bussen hem till sin flickvän så tog jag en av stadsbussarna hem igen, grejade lite sen tvärsomnade pga smärta i knä och rygg som resulterade i utmattning som alltid. Tråkigt att man aldrig kan göra något utan att få ont och bli trött.


I helgen är det midsommar men det är inget som ska firas för min del. Kanske bakar en liten tårtbotten i en av mina 12cm/diameter springformar för att testa dom och fyller med rårörda, färska jordgubbar och ev citronmousse. Har bara röd SP hemma men troligtvis blir det att täcka tårtan med två tunna lager marängsmörkräm smaksatt med jordgubbspuré(ett crumb coat och ett för att snygga till lite). Ev ska jag dekorera med lite blommor i FP, mest för syns skull och för att jag vill och behöver öva på att göra blommor, både realistiska och orealistiska. Om det blir någon tårta så kommer det upp bild till helgen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Terese - 3 januari 2013 17:15

Ja den spenderades uppe i Stockholm hos min absolut bästa vän. Lite deprimerad var jag till och från under dagarna jag var där och jag grät varje dag då min älskade katt, vän, familjemedlem och trygghet avlivades vid ungefär 8.45 på morgonen den 23e ...

Av Terese - 20 december 2012 11:45


Jag tog ingen bild på den förra tårtan jag gjorde till min bror och hans sambos födelsedagsfirande. Jag fick frågan av min bror om det var betong i. Den vägde någonstans mellan 5 och 8 kg, men det var ju också 5 anslag och 4 lager fyllning varav två ...

Av Terese - 6 december 2012 23:40

blir till min kära storebrors och hans underbara sambos födelsedagsfirande som dom ska ha som adventsfika den 16e, dvs nästa söndag. Sen den 17e har dom årsdag som par, den 18e fyller Anna år och den !9e fyller Mikael år. Så lika bra att ta allt på e...

Av Terese - 3 december 2012 18:30

Jag tänkte lägga upp en lista på lite smaker som fungerar bra ihop ifall någon som kikar in här skulle ha lite fantasi-torka och behöver nya idéer. Så här kommer det en lista på smaker som passar året om, sen en kortare med smaker som går ihop och pa...

Av Terese - 3 december 2012 09:34

Förra veckan så pysslade jag ihop en barnkalas-tårta till mammas väns son som fyllde 4 år.Det blev ljusa bottnar, saftade med mjölk ihopvispat med vaniljsocker, ett lager med hallonmousse och ett lager med glasscreme med vit choklad nedvispad i den. ...

Presentation


26årig tjej som älskar att baka och framförallt att dekorera tårtor och cupcakes.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards