tesstartor

Direktlänk till inlägg 3 januari 2013

Nyårsafton.

Av Terese - 3 januari 2013 17:15

Ja den spenderades uppe i Stockholm hos min absolut bästa vän. Lite deprimerad var jag till och från under dagarna jag var där och jag grät varje dag då min älskade katt, vän, familjemedlem och trygghet avlivades vid ungefär 8.45 på morgonen den 23e december, dvs för 11 dagar sedan nu så det gör fortfarande väldigt ont.

Men annars var det helt ärligt den absolut bästa nyårsafton jag haft i hela mitt liv. Dagen innan åkte vi till Ica Maxi Linndholmen och handlade det som behövdes för maten jag skulle fixa till nyårsafton med lite assistans av Ingo som inte är allt för intresserad av matlagning och därför aldrig direkt lärt sig. Jag ringde även hans föräldrar och frågade om dom ville komma och äta middag med oss då vi skulle göra 3rätters middag och alla recept man hittar är till 4 personer (varmrätten blev mer än så, middag i tisdags och en rejäl matlåda över, även förrätten fanns så det räckte till en rejäl lunch/middag)

Till förrätt så gjorde vi en kall avokadosoppa med en klick vitlökscreme fraiche i.
Till varmrätt så blev det potatisgratäng och en älggryta som hade fått stå och puttra, ta smak och bli riktigt mört och fint under 8 timmar. Till det så hade vi rårörda lingon och en sallad med endast lite olivolja, balsamvinäger och honung på.
Sen till efterrätten ville jag ha något gott, inte för krångligt med en massa smaker utan något lite syrligt och en mer klassisk efterrätt. Så jag gjorde en pannacotta där jag bytte ut en hel del av grädden mot naturell yoghurt och smaksatte den med finrivet skal av apelsin och lime. Det blev riktigt gott!

Ingo's föräldrar åkte hemåt runt kl 22 och vi vilade en liten stund
Strax innan 12slaget så fixade vi varsin termosmugg med varm choklad och gick upp på Västerbron för att se när dom smällde in det nya året. Sen efter en sådär 30- 40 minuter ute i lätt regn och lite blåst så gick vi tillbaks till hans lägenhet. Satt och pratade en stund, åt lite nötter, kex och ost sent in på natten. Såg lite på någon film och hade det allmänt mysigt. Vi gick och lade oss runt kl 05. Helt ärligt så var det den bästa nyårsafton jag någonsin haft då jag alltid varit ensam hemma eller mått dåligt av ångest. Men detta nyåret var så himla mysigt och trevligt.

Gjorde en enkel steg för steg-fotografering med mobilen där jag snabbt och enkelt skriver upp receptet om någon skulle vila testa att göra pannacottan!


Citruspannacotta till ca 4 portioner.

Blötlägg 1,5 gelatinblad i ca 10 minuter.

 

Riv skalet noggrant och fint på en riktigt orange apelsin och en riktigt grön limefrukt.


Värm upp 2,5 dl grädde tills den nästan kokar och dra sedan från värmen.


Mät upp 1,5dl naturell yoghurt


Rör ner skalet från apelsinen och limen i grädden.
 

Krama ur vattnet ur gelatinbladen och rör ner i citrusgrädden tills gelatinet smält.


Vispa ner 3msk socker tills det löst upp sig helt.


När sockret löst upp sig så rör även ner yoghurten i grädden. Det får allt att svalna lite.


Mät upp ca 1dl i varje portionsglas eller vad du nu väljer att servera i. Det blir lite över, fördela jämnt i glasen.



Låt stå i minst 4 timmar i kylskåpet, jag gjorde mina dagen innan för att ha mer tid över på nyårsafton.
Garnera med färska bär, jag valde björnbär och gjorde en liten pyramid med 5st på varje.
Sen är det bara att servera och njuta. Pannacotta är en otroligt enkel dessert men så lätt att göra riktigt god!
     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Terese - 20 december 2012 11:45


Jag tog ingen bild på den förra tårtan jag gjorde till min bror och hans sambos födelsedagsfirande. Jag fick frågan av min bror om det var betong i. Den vägde någonstans mellan 5 och 8 kg, men det var ju också 5 anslag och 4 lager fyllning varav två ...

Av Terese - 6 december 2012 23:40

blir till min kära storebrors och hans underbara sambos födelsedagsfirande som dom ska ha som adventsfika den 16e, dvs nästa söndag. Sen den 17e har dom årsdag som par, den 18e fyller Anna år och den !9e fyller Mikael år. Så lika bra att ta allt på e...

Av Terese - 3 december 2012 18:30

Jag tänkte lägga upp en lista på lite smaker som fungerar bra ihop ifall någon som kikar in här skulle ha lite fantasi-torka och behöver nya idéer. Så här kommer det en lista på smaker som passar året om, sen en kortare med smaker som går ihop och pa...

Av Terese - 3 december 2012 09:34

Förra veckan så pysslade jag ihop en barnkalas-tårta till mammas väns son som fyllde 4 år.Det blev ljusa bottnar, saftade med mjölk ihopvispat med vaniljsocker, ett lager med hallonmousse och ett lager med glasscreme med vit choklad nedvispad i den. ...

Av Terese - 6 november 2012 15:42

Tänkte lägga in bilder på tårtorna och andra bakverk jag gjort sen jag orkade uppdatera här sist.Först så en doptårta och en 40årstårta som lämnades samma dag till samma person då mamman fyllde 40 år 4 dagar efter dopet.Först doptårtan + skorna jag m...

Presentation


26årig tjej som älskar att baka och framförallt att dekorera tårtor och cupcakes.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards