tesstartor

Alla inlägg under november 2012

Av Terese - 6 november 2012 15:42

Tänkte lägga in bilder på tårtorna och andra bakverk jag gjort sen jag orkade uppdatera här sist.

Först så en doptårta och en 40årstårta som lämnades samma dag till samma person då mamman fyllde 40 år 4 dagar efter dopet.
Först doptårtan + skorna jag modellerat. En bild framifrån och en från sidan (fick stress-täcka denna då jag försov mig 2 timmar, därav bubblorna på sidan)
Fylld med limemousse, vit chokladganache och blåbärsmousse, spacklad med vit chokladsmörkräm och täckt i SP.
   



Lägger även in babyn som jag gjort i en First Impressions Mould och la i en öppen blomma. Jag älskar såna silikonformaer! Bara att färga pastan i önskad nyans och trycka ner i formen, in i frysen 15 min. Sen tar man ut den och låter torka iaf ett dygn sen så är det bara att måla dit hårfärg, skuggor och liknande för att få den mer levande.

 


Sen även 40årstårtan, en gäddtårta där FP-texten smälte trots olja på den. Fylldes med hallon/philadelphiamousse och citronmouse med mango och passionsrippel, spacklad och spritsad med grädde, uppenbarligen ^^
 


Efter det så blev nästa tårta en "Krya på dig"-tårta till en vän och fd stallkompis som hade genomgått en stor operation. Och med tanke på hösten fick det bli lite hösttema och mycket färger på den. Fylld med chokladmousse(50/50 mjölk och 70%ig), hallonmousse och persikomousse. Spacklades med en vanlig smörkräm som jag smaksatte med oboy och smaksatte sen all SP både till täckning, blommor och blad med tutti frutti-essens.
 



Efter det blev det en "prinsesstårta" till en gammal skolkompis dotters 1årskalas. Ljusa bottnar, fylld med en neutral mousse smaksatt med smörkolaessens samt ett lager med bananmousse, spacklades med grädde och täcktes med Ballinas SP (som jag avskyr att jobba med men den svettas och smälter inte så man slipper fodra).
 




Sen förra veckan slängdes en liten tårta ihop på 12cm/diameter för att en vän skulle få lite tips på täckning. Enklast möjliga fyllning, chokladganache och glasskräm, spacklad med gräddsmörkräm och sen täckt med vit SP som jag sen dekorerade lite fort med blåmålade snöflingor.
 


Det bakades även cupcakes och sugarcookies som dekorerades i Halloween-stil som blev såhär (mest slarvig lek).
   


Sen så till sist en bild på lite cupcakes och lite överbliven dekor.
   

Också min uggle-kaka som jag gärna skulle rama in då jag blev så nöjd med den och verkligen tycker om söta små ugglor!
 





Just nu håller jag på att göra lite försenade monster-cake pops av en mjuk pepparkaka, hälften med vit chokladganache, hälften med mjölkchokladganache. Även en tårta som ska spacklas och täcks på torsdag förmiddag då jag även ska måla den för hand i Dia de los muertos-stil. Förhoppningsvis tar det inte lika lång tid att få upp bilderna på dessa bakverk.
Men nu vart bilderna slut för denna gången iaf, inte den bästa kvalitén på alla bilder men det får ni leva med :)

Presentation


26årig tjej som älskar att baka och framförallt att dekorera tårtor och cupcakes.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards