tesstartor

Direktlänk till inlägg 23 juli 2012

Sent kvällsbak.

Av Terese - 23 juli 2012 09:59

Igår framåt 21 på kväll kände jag mig rastlös så jag passade på att ta fram ingredienserna till att baka minimuffins och även för att försöka se vilken mängd tårtbottensmet som är lagom till mina 2 tidigare oanvända 12cm-springformar. Började sen kika runt efter recept till en enkel och smidig cheesecake som varken bakas i ugn eller ska frysas och hittade ett riktigt bra till slut iaf.


Vid 23 kom jag fram till att det kanske var dags att sätta igång så jag vispade först ihop tårtbottensmeten och inser att jag låtit äggen stå framme lite för länge så gulan fått en geléaktig hinna. Jag vispade upp det helt ändå, tog ur dom största klumparna och samma även i muffinssmeten men då jag var rädd att det skulle kännas när man äter dom små minicupcaksen sen så där körde jag lite snabbt med mixerstaven och vispade upp lite till sen. Det kändes dumt att slänga 6st ägg så jag chansar på att det blir bra, eller så var jag bara för trött för att börja om, såg några små bitar av det gula geléklumpiga i tårtbottensmeten men dom verkade ha smält bort för såg inget när jag delade dom i tre, vilket gjordes enkelt trots formarnas låga höjd på 4,5cm.

En enkel krage gjorde att den ena blev ca 7,5cm hög och den andra runt hela 9cm! Hade ju lätt kunnat få ut 4 och med hjälp av anslagssågen förmodligen 5 av den på 9cm men det kändes bara onödigt så jag trimmade den ordentligt så att den blev helt plan ovanpå istället.

Blev riktigt nöjd med resultatet på tårtbottnarna i riktigt miniformat som jag dock glömde se efter tiden på eftersom jag var kvar i köket och helt enkelt väntade tills dom stigit tills dom stannade av en stund och fått lite färg ovanpå och dom sjönk inget sen så det var ju typiskt att jag inte höll koll på tid. Muffins efter det receptet jag använde igår igen på vaniljmuffins blir jag alltid nöjd med även om något lyckas gå lite snett.



Att jag testade småformarna just nu var för att på söndag ska jag bjuda på lite dessertbord, inget överdrivet avancerat men vill förbereda lite så tårtbottnarna och minimuffins är klara. Men då min storebrors sambo inte kan komma på söndagen så kommer dom på lördagskvällen istället så jag tänkte göra en egen liten tårta till dom, den räcker nog inte till många bitar men det är ju faktiskt lite det som är meningen också.

Tog lite bilder på dom när dom precis tagits ut och muffinsen åkt in i ugnen. Glömde ta bild när dom var uppskurna då det gick av bara farten att plasta in och lägga i frysen så fort jag var klar för att dom ska behålla fukten.

Men ni kan få två bilder där man ser formen + krage kvar på den högre så man ser en skugga ungefär där tårtbotten slutar på ena och sen höjdskillnad på andra bilden där man även ser en rand, någon mm skillnad i bredd och att den högre lutar lite lätt.


 



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Terese - 3 januari 2013 17:15

Ja den spenderades uppe i Stockholm hos min absolut bästa vän. Lite deprimerad var jag till och från under dagarna jag var där och jag grät varje dag då min älskade katt, vän, familjemedlem och trygghet avlivades vid ungefär 8.45 på morgonen den 23e ...

Av Terese - 20 december 2012 11:45


Jag tog ingen bild på den förra tårtan jag gjorde till min bror och hans sambos födelsedagsfirande. Jag fick frågan av min bror om det var betong i. Den vägde någonstans mellan 5 och 8 kg, men det var ju också 5 anslag och 4 lager fyllning varav två ...

Av Terese - 6 december 2012 23:40

blir till min kära storebrors och hans underbara sambos födelsedagsfirande som dom ska ha som adventsfika den 16e, dvs nästa söndag. Sen den 17e har dom årsdag som par, den 18e fyller Anna år och den !9e fyller Mikael år. Så lika bra att ta allt på e...

Av Terese - 3 december 2012 18:30

Jag tänkte lägga upp en lista på lite smaker som fungerar bra ihop ifall någon som kikar in här skulle ha lite fantasi-torka och behöver nya idéer. Så här kommer det en lista på smaker som passar året om, sen en kortare med smaker som går ihop och pa...

Av Terese - 3 december 2012 09:34

Förra veckan så pysslade jag ihop en barnkalas-tårta till mammas väns son som fyllde 4 år.Det blev ljusa bottnar, saftade med mjölk ihopvispat med vaniljsocker, ett lager med hallonmousse och ett lager med glasscreme med vit choklad nedvispad i den. ...

Presentation


26årig tjej som älskar att baka och framförallt att dekorera tårtor och cupcakes.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards