tesstartor

Alla inlägg under juni 2012

Av Terese - 20 juni 2012 00:15

Slängde ihop en tårta till lillebror för han slutade 9an i fredags och var här med mig igår(måndags) och firade med mig eftersom jag inte kunde komma på hans skolavslutning pga att en annan person i släkten jag gärna undviker var där.

Men det blev en tårta med ljusa bottnar saftade med apelsin, hallonmousse och vit chokladganache sen spacklad med vit chokladsmörkräm som jag smaksatte med rivet apelsinskal sen täckte med Dekorfondant (som jag inte alls kom överens med eftersom jag var trött och under tidspress) sen så slängde jag på en Hammarbylogga som jag hade gjort dagen innan. Blev inte nöjd med flaggan för färgerna när jag målade blev väldigt ojämna, men lillebror var nöjd iaf och det är ju huvudsaken. God blev den som tur var.

Så här såg eländet ut iaf.


 


Sen så hade jag gjort köttgryta till middag på beställning av Daniel, så det blev köttgryta och potatis, rödavinbärsgele och lite sallad till. Lite tårta orkade vi äta först på kvällen när vi hade varit och hyrt en film och köpt lite cola. Så det blev till att se en komedi för en gångs skull(för omväxling från alla skräckfilmer ^^), någon film om en alien som hette Paul vilket också filmen hette. Sevärd om man har tråkigt och vill ha några skratt och lite tidsfördriv. Sen var klockan inte så mycket så vi tittade på en actionkomedi som jag hade hemma. Lock Stock and Two Smoking Barrels. Riktigt rolig faktiskt, om än en ganska gammal film som man sett några ggr, har ganska många dvd'er hemma men har sett dom flesta flera ggr. Sen så blev det att gå och lägga sig runt kl 23.45 ungefär för vi var trötta båda två. I morse gjorde jag lite frukost och följde sedan med fram till stan, tog en sväng till apoteket medan frikortet fortfarande gäller, sen när Daniel tagit bussen hem till sin flickvän så tog jag en av stadsbussarna hem igen, grejade lite sen tvärsomnade pga smärta i knä och rygg som resulterade i utmattning som alltid. Tråkigt att man aldrig kan göra något utan att få ont och bli trött.


I helgen är det midsommar men det är inget som ska firas för min del. Kanske bakar en liten tårtbotten i en av mina 12cm/diameter springformar för att testa dom och fyller med rårörda, färska jordgubbar och ev citronmousse. Har bara röd SP hemma men troligtvis blir det att täcka tårtan med två tunna lager marängsmörkräm smaksatt med jordgubbspuré(ett crumb coat och ett för att snygga till lite). Ev ska jag dekorera med lite blommor i FP, mest för syns skull och för att jag vill och behöver öva på att göra blommor, både realistiska och orealistiska. Om det blir någon tårta så kommer det upp bild till helgen.

Av Terese - 4 juni 2012 08:44

Har mått lite dåligt så därför har bild på senaste tårtan inte kommit upp men nu ska jag se till att få upp en bild.

Den var till samma kille, Oliver, som jag gjorde konfirmationstårtan till men nu fyllde han 15 år och ville ha en likadan tårta som sist. Så ljusa bottnar saftade med apelsin, vit chokladmousse med lite apelsin i, dumlefluff, spacklad i vit chokladsmörkräm med rivet apelsinskal i och denna gången täckte jag med Dekorfondant ist för vanilj-marsipan.

Han ville ha temat bandy eller skateboard. Så jag gjorde två bandyklubbor i svart Fun Cakes Sugarpaste med lite Gum Trag i, vilket inte vart så lyckat eftersom det sprack lite när det torkade, skulle inte haft i någon Gum Trag där i, men gjort är gjort. Bandybollen gjorde jag i ren Flowerpaste vilket gick helt okej. Det var lite väl varmt för att hantera Sugarpasten så det blev lite rynkigt längst ner vilket jag täckte lite av med en dekorkant och jag limmade på texten lite snett. Så här blev resultatet iaf;


 


Jag är långt ifrån helt nöjd men jag hoppas att den uppskattades ändå!


Någon dag när jag känner mig piggare så ska jag försöka mig på att föra tårtbottnar i mina 12cm-springformar. Det kommer upp bild på det då så ni får se hur små dom blir, förhoppningsvis får jag dom höga nog att kunna dela dom i 3 anslag, får helt enkelt ha en hög, stabil krage då formarna bara är 4cm höga.

Presentation


26årig tjej som älskar att baka och framförallt att dekorera tårtor och cupcakes.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards