tesstartor

Direktlänk till inlägg 6 december 2012

Nästa tårta...

Av Terese - 6 december 2012 23:40

blir till min kära storebrors och hans underbara sambos födelsedagsfirande som dom ska ha som adventsfika den 16e, dvs nästa söndag. Sen den 17e har dom årsdag som par, den 18e fyller Anna år och den !9e fyller Mikael år. Så lika bra att ta allt på en gång ;)


Jag tänkte faktiskt avslöja vad det blir för tårta då detta redan är bestämt ihop med Anna tidigare ikväll. Mikaels förslag på en persikofyllning, som iofs är gott, röstades ner.

Jag ska alltså göra en riktigt hög ljus botten i en vanlig 24cm-form men använda ett recept till en 28cm-form samt vända ner finhackade blandade julnötter i tårtbotten för att få den lite annorlunda.
Sen så nämnde hon lite smaker hon tycker om och jag fastnade på hallon såklart.
Det kommer bli minst 4 anslag och då 3 fyllningar, ev 5 anslag och 4 lager fyllningar.
Anslagen kommer saftas genom att spraya med färskpressad apelsin.
Underst att bygga på blir en rejäl sats med syrlig och god hallonmousse som är min favoritfyllning, 1 och en halv, till 2 satser blir det nog.
Som mittenlager blir det vit chokladganache av Marabous vaniljchoklad med en klick honung i för att få en len och fin ganache
Överst så blir det en citronmousse, men där ska jag hitta på ett eget recept  vilket jag gjort flera gånger förut. Men nu är det på grund av att jag har inget som är baserat på Lemon Curd som jag och Anna kom överens om att det är gott och fräscht ihop med hallon och vit vaniljchoklad.(Min storebror hade inte mycket att säga till om Flört).
Får jag ut 5 stycken lagom tjocka anslag så kommer jag att breda ut Lemon Curd direkt på anslaget,ev utrörd med lite citron eller apelsinsaft för att den inte ska smula sönder anslaget, sen ett extra lager chokladganache ovanpå det Lemon Curden.
Tårtan kommer spacklas länge och noga i ett ganska så tjockt lager med Lemon Curd-smörkräm som är syrlig och god, smöret kommer att vispas i minst en halvtimme i assistenten först så det blir riktigt vitt och fluffigt, och förlorar stor del av smörsmaken vilket är meningen och gör det mycket godare, innan florsocker, Lemon Curd och lite mjölk om nödvändigt tillsätts för en bra konsistens att spackla med.
Jag vill ha ett så jämnt och fint underarbete som möjligt och kan lätt sitta och spackla en tårta i en timme för täckningen blir alltid så himla mycket finare då!
Sen ska den täckas i kavelmarsipan då Anna föredrog marsipan framför sockerpasta och det är alltid roligt att ha lite variation i materialen att jobba med.
Eftersom det är sånt vackert snöigt vinterväder som kommer att hålla i sig fram tills dess så vill jag göra en ljust vinter-blå grund med vita snöflingor i tre olika storlekar borstade i 2 olika pulverfärger, vissa borstas med Ivory Pearl och vissa borstas med Antique Silver och kommer limmas fast på sidorna runt om tårtan.
Istället för en vanlig tråkig kantdekor som jag tröttnat på att göra så blir det en löst "hängande" ordentligt silverborstad rufflad kant, ungefär som en volang längst ner.
Ovanpå tårtan ska det såklart stå "Grattis Mikael och Anna", även något modellerat vinterdjur eller tre kommer det bli ovanpå gjorda i vit modelleringsmarspan med vaniljsmak som man kan köpa på Ica Maxi som enkelt går att färga om så behövs, men just vaniljen i modelleringsmarsipanen passar ju bra ihop med tårtans smaker.

Trots att jag själv inte är mycket för marsipan så ser jag faktiskt fram emot att både göra och smaka denna tårta då jag alltid tycker det är spännande med nya smakkombinationer och något lite extra med tårtbotten som nu blir med finhackade nötter.

Jag hoppas verkligen att dom kommer bli nöjda med mitt hantverk och jag hoppa att även jag kan få bli nöjd för en gångs skull. Men då jag älskar att göra höga tårtor med många lager fyllning och lite annorlunda så finns det för en gångs skull en chans att även jag blir nöjd. Bild kommer att tas innan någon sätter tänderna i tårtan och även när första biten är uppskuren för att ni ska få se hur mycket fyllning det blir och färgerna på den härligt rosa hallonmoussen och den gula Lemon Curd-moussen som jag ska fundera ut ett recept på utan några mängder socker då jag endast vill att den vita chokladganachen ska söta och bryta det syrliga. Jag har ju ett tråkigt recept på Lemon Curdgrädde, men jag vill hitta på något roligare, lite krämigare och stabilare.
Jag tror detta kommer bli en sån tårta som man gärna tar en bit extra av, men på grund av höjden och mängden fyllning så nöje man sig med en efter en adventsfrukost. Vilket iofs bara är positivt, även om det kommer finnas mer än nog med tårta. Men det är ju trevligt om Mikael och Anna har iaf varsin bit kvar att äta på sina födelsedagar. Kanske blir det att baka några cupcakes också i liknande smaker :)

Tips på vad för djur som är lite vintriga tas gärna emot också! Jag har själv funderat på pingviner (att färga svart är dock svårt och lite tråkig färg) Men kanske några renar, bland annat lilla Rudolf med sin röda mule. Eller varför inte några isbjörnar eller några andra björnar som ligger och vilar. Vi (jag och ni) får helt enkelt se vad det blir, men om någon känner sig manad så ge gärna tips på fler djur man skulle kunna modellera. :)

Jag ser verkligen fram emot att sätta igång med allt pill med dekoren och göra den höga, nötblandade tårtbotten så jag kan smaka en bit av det jag alltid trimmar av överst för att få en slät yta att jobba med. Sen kombinationen av fyllningar kan ju inte gå fel. Sen temat på utseendet som nästan kommer bli lite "Winter Wonderland" eftersom det nästan känns som det med all snö och kyla ute nu.

Jag återkommer nästa vecka med bilder och lite åsikter om vad som tycktes om tårtans smaker och utseende såklart.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Terese - 3 januari 2013 17:15

Ja den spenderades uppe i Stockholm hos min absolut bästa vän. Lite deprimerad var jag till och från under dagarna jag var där och jag grät varje dag då min älskade katt, vän, familjemedlem och trygghet avlivades vid ungefär 8.45 på morgonen den 23e ...

Av Terese - 20 december 2012 11:45


Jag tog ingen bild på den förra tårtan jag gjorde till min bror och hans sambos födelsedagsfirande. Jag fick frågan av min bror om det var betong i. Den vägde någonstans mellan 5 och 8 kg, men det var ju också 5 anslag och 4 lager fyllning varav två ...

Av Terese - 3 december 2012 18:30

Jag tänkte lägga upp en lista på lite smaker som fungerar bra ihop ifall någon som kikar in här skulle ha lite fantasi-torka och behöver nya idéer. Så här kommer det en lista på smaker som passar året om, sen en kortare med smaker som går ihop och pa...

Av Terese - 3 december 2012 09:34

Förra veckan så pysslade jag ihop en barnkalas-tårta till mammas väns son som fyllde 4 år.Det blev ljusa bottnar, saftade med mjölk ihopvispat med vaniljsocker, ett lager med hallonmousse och ett lager med glasscreme med vit choklad nedvispad i den. ...

Av Terese - 6 november 2012 15:42

Tänkte lägga in bilder på tårtorna och andra bakverk jag gjort sen jag orkade uppdatera här sist.Först så en doptårta och en 40årstårta som lämnades samma dag till samma person då mamman fyllde 40 år 4 dagar efter dopet.Först doptårtan + skorna jag m...

Presentation


26årig tjej som älskar att baka och framförallt att dekorera tårtor och cupcakes.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards