tesstartor

Direktlänk till inlägg 17 april 2012

Förvirring!

Av Terese - 17 april 2012 19:17


Skulle ni kunna hjälpa mig med en sak? När jag får pengar i slutet av veckan så ska jag beställa ett storpack vit SP och lite essenser. Men jag har svårt att bestämma mig, jag tror iaf jag ska testa Fun Cakes tre olika frukt-SP som finns med apelsin i orange, banan i gul och hallon i rosa. Men när det kommer till den vita, vad är er uppfattning? Har ni någon speciell favorit när det kommer till smak och smidighet att jobba med? Jag är i valet och kvalet om jag ska köpa 5kg Dekorfondant ifrån "Strössel och Annat". Eller om jag ska beställa 1 eller 2 paket Fun Cakes vita SP 1kg från "Kakburken". Även om ni har tips på vilka essenser som är bra att ha hemma. Jag har cocos, hallon och päron från Borgeby Kryddgård redan men tänkte testa LorAnns Oils. Dom är 5kr billigare styck för dom små på Strössel och Annat än på Kakburken så dom blir nog att beställa där ifrån, samt att det finns fler smaker att välja på. Men som sagt, vilka tror ni är användbara att ha? Jag kan skriva upp några exempel som jag funderat på iaf.



  • Almond
  • Appel
  • Banana Cream
  • Blueberry
  • BubbleGum
  • Caramel
  • Cherry
  • Coffe
  • Créme de Menthe
  • Lime
  • Lemon
  • Licorice
  • Mango
  • Orange
  • Pepper Mint
  • Pina Colada
  • Pineapple
  • Tropical Punch
  • Tutti Frutti
  • Vanilla Butternut



Jag har så svårt att välja, vill ha lite fruktsmaker, lite vuxnare smaker och lite som passar barn bättre. Ska ha högst 10 st av dom så ni får gärna komma med kommentarer om vilka ni tror är mest användbara/godast!

Ska även köpa lite Flowerpaste även fast jag har Gum Trag på väg hem, det är alltid bra att ha färdigt!

Rent spontant känns det ju som att det skulle bli billigare att beställa från Strössel och Annat.

Men vilken SP tycker ni är bäst? Snälla, hjälp mig? Jag känner mig en aning förvirrad och uppskattar alla tips!

 
 
Ingen bild

Madaska

17 april 2012 21:17

Jag har själv essenser från borgeby kryddgård, en hel hög, Jordgubb, blåbär, fläderblom/citron, passionsfrukt, pistage, melon, rabarber, viol, lakrits, apelsin & tutti frutti. De som går mest här hemma är fläderblom/citron och tutti frutti. Sen har jag dr oetkers vaniljarom och pepparmintsarom med hemma men det är sällan jag anväder mig av dem.
Oftast känns det som jag har fler essenser än jag behöver hemma, med tanke på att det oftast bara är två som används, men var sak har väl sin plats, och jag kommer nog hitta något att använda dem andra till :)
När jag ser din lista, blir jag hemskt sugen på att införskaffa mig Pineapple och apple. Det låter sjukt gott att använda i smörkrämen på en muffins eller på en tårta. :)

Terese

17 april 2012 23:55

Ja dom från Borgeby Kryddgård är helt okej men LorAnn Oils är väldigt mycket mer koncentrerade och har "mer" smak. Sen skulle jag kunna tänka mig Pina Colada eller Tropical Punch på en ananas eller kokos-cupcake!
Men åh, det finns ju så många och det är ju bra att ha och variera med!

 
Ingen bild

Shrin

18 april 2012 12:40

Av dem du nämner i listan så låter bubblegum väldigt intressant. Är det från borgeby eller den andra? Skulle nog passa bra i barntårtor. Apple och caramel är enligt mig svårt att göra själv så det skulle nog jag satsa på att ha hemma. Men det är ju lite svårt att veta vad folk tycker om. Kul att du startat bloggen!! :) Här kommer jag hänga!

Terese

19 april 2012 13:50

Hej. Det är LorAnn Oils som finns i flest smaker på Strössel och Annat. Och ja, jag tycker dom låter intressant med. Ska nog investera i 10st (dom kostar 21kr/st på SoA) för jag vill ha några vuxnare smaker som kaffe och pina colada, lite barnsmaker som bubbelgum, caramel och tutti frutti, sen såkklart fruktsmaker som passionsfrukt, mango, ananas, äpple och ja, svårt att bestämma sig (: Ja du är så välkommen att kika in här så ofta du vill! Jag ska försöka uppdatera så mycket som möjligt! Vill du ha något av recepten på det jag gjort så är det bara att lämna en kommentar!

 
Ingen bild

Madaska

18 april 2012 13:06

jo det är ju sant, enda anledningen till att ajg har borgebys är för att jag körde förbi där en dag.. :) Handlade en gång i sthlms essencefabrik med, men det är ju en bit upp från skåne, så borgeby är ju klart närmast. :) Själv är jag inte så förtjust i körsbär, men skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan smak för att lägga i en marängkräm på en chokladkaka.. som en liten liten schwartzwald-bakelse liksom. :)

Terese

19 april 2012 13:52

Ja precis, choklad är nog det enda som körsbär skulle kunna fungera ihop med! Jag beställde från Borgeby bara för att jag trillade in på sidan och behövde päronessense för det är såå svårt att få mycket päronsmak i en mousse! Men jag ska nog testa några av varje från LorAnn (:

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Terese - 3 januari 2013 17:15

Ja den spenderades uppe i Stockholm hos min absolut bästa vän. Lite deprimerad var jag till och från under dagarna jag var där och jag grät varje dag då min älskade katt, vän, familjemedlem och trygghet avlivades vid ungefär 8.45 på morgonen den 23e ...

Av Terese - 20 december 2012 11:45


Jag tog ingen bild på den förra tårtan jag gjorde till min bror och hans sambos födelsedagsfirande. Jag fick frågan av min bror om det var betong i. Den vägde någonstans mellan 5 och 8 kg, men det var ju också 5 anslag och 4 lager fyllning varav två ...

Av Terese - 6 december 2012 23:40

blir till min kära storebrors och hans underbara sambos födelsedagsfirande som dom ska ha som adventsfika den 16e, dvs nästa söndag. Sen den 17e har dom årsdag som par, den 18e fyller Anna år och den !9e fyller Mikael år. Så lika bra att ta allt på e...

Av Terese - 3 december 2012 18:30

Jag tänkte lägga upp en lista på lite smaker som fungerar bra ihop ifall någon som kikar in här skulle ha lite fantasi-torka och behöver nya idéer. Så här kommer det en lista på smaker som passar året om, sen en kortare med smaker som går ihop och pa...

Av Terese - 3 december 2012 09:34

Förra veckan så pysslade jag ihop en barnkalas-tårta till mammas väns son som fyllde 4 år.Det blev ljusa bottnar, saftade med mjölk ihopvispat med vaniljsocker, ett lager med hallonmousse och ett lager med glasscreme med vit choklad nedvispad i den. ...

Presentation


26årig tjej som älskar att baka och framförallt att dekorera tårtor och cupcakes.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards