tesstartor

Direktlänk till inlägg 17 april 2012

Jaha då ska jag försöka mig på detta.

Av Terese - 17 april 2012 09:27

Jag har innan jul bara gjort såkallade gräddtårtor men dom har jag inga bilder på så...

Tänkte lägga upp (hemska) bilder på dom första tårtorna jag gjorde täckta med MMF, får se om jag har kvar den allra första som jag bråkade med mest.

    

Jag hade alldeles för lite florsocker i MMF'en vilket straffade sig när jag skulle försöka kavla ut den... på ett träunderlägg.. med en träkavel. Det kom skrik och svordommar innan den var på plats! Sen så hade jag heller inget att dekorera med mer än pyntgele så ja, det fick bli vad det blev. Det är ljusa bottnar med lingonmousse och apelsincurd spacklad med grädde. Detta är alltså i julas så ni får se min utveckling på bara några månader inom dekorationen på tårtorna.


Ett tag senare ringde min kusin (3 dygn innan tårtorna skulle vara levererade) och ville ha två 24cm och en 20cm stor. Bottnarna går ju snabbt och enkelt. Fyllningarna gick ganska smärtfritt det också. Meen sen skulle hon absolut ha MMF så det var bara att göra tre satser MMF (kletigt). Hade som vanligt för lite florsocker i så trots ny 50cm nonstick-kaveloch en nonstick-kavelmatta så fastnade eländet och tillslut knådade jag bara in mer florsocker tills det faktiskt gick att arbete med det. Det blev sprickor över hela ena tårtan, men det gjorde tydligen ingenting. Jag fick för mig att jag skulle göra kristyr och dekorera dom med brush embroidery, vilket visade sig vara en lite speciell teknink och jag hade lite för stor pensel men den sista tårtan blev jag ganska nöjd med. Så lägger upp lite bilder på dom också.

   

Ja, den sista vart jag någorlunda nöjd med iaf. Alla är ljusa bottnar, fyllda med lingonmousse, som min kusin fastnade väldigt mkt för på jul, och en vaniljkräm, spacklad med grädde.


Sen skulle jag göra en chokladttårta till mamma så jag passade på att köpa Ballinas cholad-sp på Panduro när dom hade halva priset. (smaken är inte den bästa, ganska stark och lite kemisk). Åh vad mycket enklare det var att jobba med SP än med MMF! Det var en enorm lättnad. Men jag hade fortfarande inget roligt att dekorera med så det fick bli turkosa drop-flowers av kristyr, även lite andra blommor på sidan och text ovanpå, allt i kristyr.

 

Det är alltså en chokladbotten med hallonmousse och chokladganache med 50/50 mörk och mjölkchoklad, spacklad med grädde och täckt med SP.


Nästa tårtor kommer i ett eget inlägg då jag tagit lite bilder under tiden som jag gjort dom.

Har även en hel del nya verktyg för dekorering och väntar mig att få hem 10 pasta-färger, 10 lustre dust-färger, bokstavsutstickare i skrivstil med stora bokstäver och siffror och en med små bokstäver, ätbart lim, gum trag så man kan göra egen flowerpaste om det krisar och även något som kallas Rejuvinator Liquid som man kan blanda ner lustre dust i för att kunna "måla" med det snarare än att bara damma på det lite med en mjuk pensel, man kan även tvätta penslarna med det. Det kommer någon gång nästa vecka då det skickades från Storbritannien igår. Kan även tipsa om att allt är så otroligt mycket billigare på eBay så länge man bara beställer från just Storbritannien, det är ingen tull inom EU och även med frakten så är det ungefär halva priset på många saker i Svenska butiker, ibland mindre än halva priset. Så är ni nybörjare men vill investera lite pengar i er nya hobby så tycker jag eBay är billigare än dom svenka nätshopparna, speciellt om man som jag, inte har så mkt pengar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Terese - 3 januari 2013 17:15

Ja den spenderades uppe i Stockholm hos min absolut bästa vän. Lite deprimerad var jag till och från under dagarna jag var där och jag grät varje dag då min älskade katt, vän, familjemedlem och trygghet avlivades vid ungefär 8.45 på morgonen den 23e ...

Av Terese - 20 december 2012 11:45


Jag tog ingen bild på den förra tårtan jag gjorde till min bror och hans sambos födelsedagsfirande. Jag fick frågan av min bror om det var betong i. Den vägde någonstans mellan 5 och 8 kg, men det var ju också 5 anslag och 4 lager fyllning varav två ...

Av Terese - 6 december 2012 23:40

blir till min kära storebrors och hans underbara sambos födelsedagsfirande som dom ska ha som adventsfika den 16e, dvs nästa söndag. Sen den 17e har dom årsdag som par, den 18e fyller Anna år och den !9e fyller Mikael år. Så lika bra att ta allt på e...

Av Terese - 3 december 2012 18:30

Jag tänkte lägga upp en lista på lite smaker som fungerar bra ihop ifall någon som kikar in här skulle ha lite fantasi-torka och behöver nya idéer. Så här kommer det en lista på smaker som passar året om, sen en kortare med smaker som går ihop och pa...

Av Terese - 3 december 2012 09:34

Förra veckan så pysslade jag ihop en barnkalas-tårta till mammas väns son som fyllde 4 år.Det blev ljusa bottnar, saftade med mjölk ihopvispat med vaniljsocker, ett lager med hallonmousse och ett lager med glasscreme med vit choklad nedvispad i den. ...

Presentation


26årig tjej som älskar att baka och framförallt att dekorera tårtor och cupcakes.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards