tesstartor

Direktlänk till inlägg 2 maj 2012

Sarah Bernhardt.

Av Terese - 2 maj 2012 01:26

Ja det har jag bakat till min kusin. Det tog några dagar att få tummen ur och göra klart dom men nu är dom iaf färdiga. Jag blev ganska nöjd med tanke på att det var första försöket. Kunde haft inne mandelbottnarna lite längre än vad det stod i receptet för då hade dom nog blivit lite segare vilket iaf jag tycker är gott. För dom som inte vet vad denna lilla bakelse är så är det en liten biskvi med chokladtryffel i stället för smörkräm. Dom blev faktiskt goda trots att mandelbottnarna kunde fått bli lite segare. Här kommer en bild på dom.

 



Sen så har jag även gjort en kakdeg ikväll och lagt att vila i kylen så när andan faller på så är det bara att ta fram kavelmattan och kaveln, lite mjöl och några kakformar och sätta igång. Dom görs utan bakpulver så att man kan använda samma kakform för att ta ut SP och täcka dom med sen. Man kan sätta dom på pinne innan dom bakas och sen dekorera dom lite som man vill med glasyr, kristyr, strössel eller göra en blomma eller varför inte en söt uggla eller ett annat djur i SP. Sen kan man ge bort en bukett kakor istället för en bukett blommor när man är bortbjuden. För blommor tycker jag är lite trråkigt att ge bortomman går på middagsbjudning och alla andra har med blommor eller vin, är det då inte roligare med en bukett kakor på pinnar dekorerade som blommor kutna med ett litet sidenband om pinnarna? Jag skulle iaf tycka det vore roligt.



Imorgon blir det tandläkaren kl 10.50 vilket jag inte ser fram emot. Jag har världens tandläkarskräck och måste få lustgas när jag ska få spruta och borras. Därför kan jag inte sova just nu. Stress och ångest är ingen bra kombination när man ska försöka sova, vilket jag faktiskt försökt med 2 ggr än så länge. Får ju inte äta på några timmar innan så lika bra att jag somnar sent eftersom jag inte sover många timmar, så jag slipper gå och bli jättehungrig innan jag ska vara hos tandläkaren. Sen så tycker jag det är obehagligt att äta eller dricka med bedövad mun. Senarepå dagen ska jag försöka trotsa dom ovanligt höga pollen-nivåerna och ta mig ut till stallet för en sväng med hästen. Jag har blivit extremt dålig utav allt pollen det senaste och funderar på att fråga läkaren om jag är en passande kandidat till hyposensibilisering i höst. Vore skönt att bli av med den värsta allergin för så här illa har det aldrig varit innan! Jag vill ju kunna vara ute och njuta av sol och värme såna här dagar utan att bli helt dränerad på energi, få torra ögon som rinner i ögonvråerna, en torr irriterad näsa som rinner konstant och en torr och väldigt kliande hals som emellanåt till och med svullnar upp och ger mig hemska astmaattacker. Bara två - tre veckor kvar på björkblomningen, men sen sätter gräset igång. Man får ta det onda med det goda, det är ju fint väder iaf! Två dagar till med runt 15 - 18 grader och sol.


Sen blir det regningt och det betyder väder för att baka såklart. Då blir det att slänga ihop några tårtbottnar att ha i frysen eftersom jag är ägg som snart blir dåliga, jag har ju kakdegen att greja med också. Sen har jag fått hem SP och FP ifrån Strösset och Annat så jag kan modellera och göra lite blommor (: Alltid roligt att kunna vara lite kreativ!


Nu borde jag nog försöka få mig lite sömn eller åtminstone vila kroppen även om jag inte lyckas somna.

 
 
Kerstin

Kerstin

6 maj 2012 08:27

Hej! Hittade hit via en kommentar .. Kul .. Jättefin blogg, la till dig på bloglovin - alltid kul att läsa. Sara Bernhardt var länge sedan jag bakade. Ska göra något gott idag :) fick lite inspiration här :) mycket...
Bakar o lagar mycket i mitt glada äventyrliga curlingliv // Kerstin

http://thebaglady.se

Terese

6 maj 2012 17:41

Hej. Tack så mycket för komplimangerna. Ja Sarah Berhhardt-biskvierna försvann fort minsann! Dom blev sådär lagom små så man kunde äta flera.
Kul att du fick lite inspiration av min blogg! Det är alltid roligt att del med sig av det man gör och sin kreativitet!
MVH/Terese

 
Eleonore

Eleonore

7 maj 2012 19:22

Oj så små och söta dessa var! Ser otroligt goda ut! :D

http://fikamed.wordpress.com

Terese

7 maj 2012 19:53

Tack så mycket :) Ja dom var verkligen jättegoda och väldigt uppskattade!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Terese - 3 januari 2013 17:15

Ja den spenderades uppe i Stockholm hos min absolut bästa vän. Lite deprimerad var jag till och från under dagarna jag var där och jag grät varje dag då min älskade katt, vän, familjemedlem och trygghet avlivades vid ungefär 8.45 på morgonen den 23e ...

Av Terese - 20 december 2012 11:45


Jag tog ingen bild på den förra tårtan jag gjorde till min bror och hans sambos födelsedagsfirande. Jag fick frågan av min bror om det var betong i. Den vägde någonstans mellan 5 och 8 kg, men det var ju också 5 anslag och 4 lager fyllning varav två ...

Av Terese - 6 december 2012 23:40

blir till min kära storebrors och hans underbara sambos födelsedagsfirande som dom ska ha som adventsfika den 16e, dvs nästa söndag. Sen den 17e har dom årsdag som par, den 18e fyller Anna år och den !9e fyller Mikael år. Så lika bra att ta allt på e...

Av Terese - 3 december 2012 18:30

Jag tänkte lägga upp en lista på lite smaker som fungerar bra ihop ifall någon som kikar in här skulle ha lite fantasi-torka och behöver nya idéer. Så här kommer det en lista på smaker som passar året om, sen en kortare med smaker som går ihop och pa...

Av Terese - 3 december 2012 09:34

Förra veckan så pysslade jag ihop en barnkalas-tårta till mammas väns son som fyllde 4 år.Det blev ljusa bottnar, saftade med mjölk ihopvispat med vaniljsocker, ett lager med hallonmousse och ett lager med glasscreme med vit choklad nedvispad i den. ...

Presentation


26årig tjej som älskar att baka och framförallt att dekorera tårtor och cupcakes.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards